Wiedza ekonomiczna to podstawa funkcjonowania w dzisiejszych realiach rynkowych. Odpowiednie kompetencje finansowe są niezbędne, aby nie tylko racjonalnie zarządzać domowym budżetem, ale także świadomie korzystać z dostępnych usług. Zwiększanie świadomości i wiedzy na temat finansów to właściwa droga do zdobycia umiejętności efektywnego gospodarowania własnymi środkami finansowymi.
Czas pandemii spowodował konieczność wprowadzenia nauki zdalnej. Badania wykazują wiele niedociągnięć w systemie edukacji on-line, a kluczowym wydaje się brak wsparcia dla nauczycieli. Mówi się przy tym o konieczności wyposażenia nauczycieli w nowe narzędzia technologiczne oraz metodyczne dla realizacji ich codziennych zadań. Dodatkowo konieczność używania sprzętu komputerowego przez dzieci i młodzież do odbywania lekcji online, a co za tym idzie jeszcze częstsze ich przebywanie w świecie wirtualnym, ujawniło wiele zagrożeń i niebezpieczeństw na które nie są one przygotowane.
Cele
W odpowiedzi na zdiagnozowane obszary, przygotowaliśmy program skierowany do nauczycieli, który wspiera ich w codziennym wykonywaniu obowiązków zawodowych. Co ważne proponowane rozwiązania zostały zaprojektowane w ten sposób, by mogły być wykorzystane również po zakończeniu pandemii i po powrocie nauki do szkół stacjonarnych.
Zasięg
Projekt wystartował w październiku 2020 roku. Rekrutacja do projektu zamknęła się w pierwszych 24 godzinach. Fundacja otrzymała ponad pół tysiąca zgłoszeń, rozszerzając zakładaną pulę "adresatów" projektu do niemal 600 uczestników. W 2020 roku odbyły się 2 otwarte wykłady z liczbą widzów sięgającą niemal 2 tysięcy oraz 2 spotkania warsztatowe dla 13 grup nauczycieli.
Realizacja
Pierwsza edycja programu obejmowała trzy moduły skierowane do: nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego, wychowawców klas IV-VIII i szkół ponadpodstawowych oraz do nauczycieli języka angielskiego. We wszystkich modułach znalazły się warsztaty, które z jednej strony wyposażają nauczycieli w narzędzia i rozwiązania techniczne usprawniające ich codzienną pracę z uczniem w trybie on-line, z drugiej zaś pokazują jak bezpiecznie wprowadzić dzieci i młodzież w świat wirtualny i pokazać szanse oraz zagrożenia związane z życiem online.
NAUCZANIE WCZESNOSZKOLNE
- umiejętność prowadzenia zajęć on-line - dostępne narzędzia, ciekawe rozwiązania;
- zasady prowadzenia lekcji online, nowy kodeks ucznia;
- zasady korzystania z urządzeń ekranowych podczas lekcji;
- praca z rodzicami - skuteczna kontrola, rodzicielska, niebezpieczne treści, zjawisko groomingu, zasady korzystania z urządzeń ekranowych w domu.
WYCHOWAWCY KLAS STARSZYCH (IV-VIII, SZKOŁY PONADPODSTAWOWE)
- kontakt z uczniem w trybie on-line;
- narzędzia do komunikacji w trybie on-line;
- zasady korzystania z dostępnych narzędzi w kontaktach z uczniami;
- niebezpieczeństwa i ryzykowne zachowania w sieci;
- praca z rodzicami - możliwość przeprowadzenia zebrań i wywiadówek w trybie on-line, kontakt z rodzicami, zasady korzystania z narzędzi ekranowych w domu;
- RODO - regulacje, co można a co jest ryzykowne/zabronione z punktu widzenia regulacji prawnych;
- praca on-line z uczniem długotrwale chorym.
NAUCZYCIELE J. ANGIELSKIEGO - MODUŁ PRZYGOTOWANY W PARTNERSTWIE Z RENOMOWANĄ SZKOŁĄ JĘZYKOWĄ
- jak atrakcyjnie poprowadzić zajęcia językowe wykorzystując dostępne narzędzia;
- jak wpleść w program zajęć elementy dotyczące cybersecurity (dla różnych przedziałów wiekowych).
Na zakończenie cyklu warsztatów uczestnicy otrzymali zaświadczenie oraz scenariusze zajęć o tej tematyce dla innych nauczycieli w swojej placówce. Udostępnione im również zostały scenariusze pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.
W maju 2021 roku odbyło się spotkanie online dla nauczycieli i rodziców Restart - dobry powrót do szkoły. Jak zapewnić uczniom bezpieczny i spokojny powrót do szkoły? Jak dobrze wykorzystać ostatnie dni roku szkolnego? Na te i inne pytania odpowiedzieli eksperci - psychologowie i pedagodzy. Link do wydarzenia TU.
W październiku 2021 r. została uruchomiona II edycja programu. Wszystkie materiały i aktualności dotyczące projektu dostępne na www.cybermocnaszkola.pl
Program Rozwoju Przedsiębiorczości jest częścią ogólnopolskiej akcji społecznej Tydzień dla Oszczędzania zapoczątkowanej w 2007 przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy i Fundację Think!. Program realizuje działania edukacyjne mające na celu rozwój kompetencji przedsiębiorczych wśród młodych ludzi w wieku 16-30 lat. Składa się z następujących komponentów:
- Program Rozwoju Przedsiębiorczości,
- Edukacja finansowa i ekonomiczna,
- Budowanie potencjału organizacji w zakresie działań na rzecz przedsiębiorczości.
Cele
Zgodnie z założeniami projekt ma na celu:
- Wsparcie merytoryczne młodych przedsiębiorców poprzez różne formy działania m.in. szkolenia, konsultacje specjalistyczne, portal, udział w spotkaniach i wydarzeniach networkingowych,
- Powstawanie nowych firm i rozwój mikroprzedsiębiorstw w formie działalności własnej, działalności gospodarczej lub działalności organizacji pozarządowej.
- W zakresie edukacji finansowej i ekonomicznej celem projektu jest podnoszenie kompetencji młodych osób (także tych, które założyły swoje firmy) w zakresie znajomości rynku finansowego i podejmowania racjonalnych decyzji w zakresie gospodarowania środkami finansowymi,
- Dodatkowym celem projektu jest budowanie potencjału organizacyjnego do realizacji działań na rzecz rozwoju przedsiębiorczości młodych w Polsce.
Zasięg
W projekcie udział wzięło 1185 uczestników, zaś kampanie informacyjne realizowane w mediach społecznościowych i tradycyjnych swoim zasięgiem objęły ponad 1 mln osób.
Realizacja
Działania realizowane w ramach "Tygodnia dla Oszczędzania - Programu Rozwoju Przedsiębiorczości" de facto mają charakter całoroczny. W ostatniej edycji projektu:
- 84% uczestników to ludzie młodzi w wieku do 24 lat (głównie studenci i uczniowie szkół ponadpodstawowych),
- 50% wszystkich biorących udział w programie to kobiety, zaś ponad 80% uczestników stanowią osoby z niskimi dochodami (poniżej średniej krajowej),
- Powstało 25 nowych firm, zaś wsparciem objęto 40 już działających,
- Zorganizowano 6 warsztatów biznesowych dla 150 uczestników oraz 3 dla osób zainteresowanych biznesem (głównie studentów),
- 32 przedsiębiorców skorzystało z mentoringu trwającego 5 miesięcy ( 250 h wsparcia),
- Przygotowano raporty badawcze "Postawy Polaków wobec finansów" oraz "Młodzi a przedsiębiorczość". Badanie postaw finansowych Polaków jest jednym z najdłużej realizowanych tego typu badań w Polsce.
Warto wspomnieć, że w ramach "Tygodnia dla Oszczędzania" różne grupy odbiorców mają możliwość sprawdzenia swojej wiedzy w ramach gry "Pierwszy Milion". Jest to symulacja online, której celem jest wyrobienie dobrych nawyków w zarządzaniu finansami osobistymi. Dodatkowe cele gry to przekazanie wiedzy na temat działania usług bankowych, rynku kapitałowego, kredytów i innych produktów finansowych oraz umożliwienie rywalizacji między graczami. Użytkownik podnosząc swoje umiejętności i utrzymując wysoki współczynnik zadowolenia z życia powinien szybko zdobyć wirtualny 1 milion złotych.
Więcej informacji o projekcie na stronie Rozwijamy.edu.pl
Fundacja Citi Handlowy im. Leopolda Kronenberga w ramach programu "Tydzień dla Oszczędzania" od 11 lat przygląda się wiedzy i postawom Polaków wobec finansów. Długoletnie obserwacje pozwoliły wyodrębnić pewne prawidłowości i zachodzące zmiany, które zostały zaprezentowane w badaniu "Postawy Polaków wobec finansów".
Organizatorzy:
Program dofinansowany ze środków Citi Foundation |
Partner merytoryczny: